Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Svazky

DSO MUTĚNKA

Oznámení o zveřejnění rozpočtových dokumentů na www.mutenka.cz

Z historie Mutěnky

Původní dráha spojující Kyjov a Mutěnice zahájila provoz 2. 6. 1900 a v dobách největší slávy na ní bylo zapojeno hned několik vleček, především do dolů v okolí Dubňan. S ukončením přepravy lignitu v polovině 90. let se značně změnil charakter provozu. Po krátkém rozvoji nastal útlum i v osobní dopravě. Poslední pravidelný nákladní vlak v relaci Kyjov - Hodonín vyjel 13. 12. 2002. V důsledku neobjednání osobní dopravy byla tato ukončena o dva roky později k 10. 12. 2004. Poslední vlak pro veřejnost zde byl vypraven 13. 10. 2007 v rámci Pochodu slováckými vinohrady. Vůbec poslední zvláštní vyhlídkový vlak tudy projel 20. 9. 2008.

První souhlas se zrušením dráhy byl vydán 11. 2. 2008, ale pro formální pochybení i nesouhlas obce Mutěnice nenabyl právní moci. Druhé správní řízení bylo úspěšné, a tak je od 30. 4. 2009 regionální dráha od km 1,328 (za Mutěnickou spojkou) do km 14,511 (odbočka na vlečku Šroubárny Kyjov) oficiálně zrušena. Na podzim 2009 vzniklo Dobrovolné sdružení obcí „Mutěnka“, které si vytyčilo za cíl získat zrušenou dráhu do vlastnictví a na jejím tělese vybudovat cyklostezku se shodným názvem.

Po déle trvajícím legislativním procesu byla zrušená část dráhy (16. 12. 2011 Správou železniční dopravní cesty) pronajata DSO „Mutěnka“, a to na základě smlouvy odstartovalo její přeměnu na cyklostezku o šířce 2,5 metru a délce cca 15 km. Hlavním zhotovitelem se stala firma Swietelsky, která si na některé práce najala místní subdodavatele.

Demontáž kolejových polí byla zahájena 9. ledna 2012 ze strany Mutěnic u přejezdu polní cesty. Práce postupovaly poměrně rychle. Svršek byl totiž vystrojen z velké části na betonových pražcích. Dva pracovníci postupně rozřezávali kolejnice cca po 4 metrech (po 6 až 7 pražcích). O pár stovek metrů za nimi se po tělese dráhy pohyboval bagr, který takto oddělená krátká kolejová pole postupně nakládal na nákladní automobily. Zároveň rovnou rozhrnoval štěrkové lože. Vytrhané koleje byly postupně odváženy do hodonínského areálu firmy Swietelsky, kde byl oddělován kovový materiál a ekologicky likvidovány pražce.

Rušení místních drah a jejich následné využití často rozděluje společnost. I proměna „Mutěnky“ na cyklostezku vzbuzovala v řadách místních obyvatel i odborné veřejnosti kontroverze. Původně se totiž nejednalo o málo vytíženou odbočnou lokálku, ale o spojovací trať s nákladní dopravou, která příležitostně sloužila i jako odklonová trasa. Navíc byla v době zrušení v poměrně dobrém technickém stavu. A v neposlední řadě zde byli vážní zájemci o její zachování a případné muzeální využití. Jeden z uchazečů, o. s. Klub přátel lokálek, rozhodnutí o zrušení dráhy dokonce soudně napadl a žádal o předběžné opatření, které by fyzickou likvidaci dráhy zastavilo. Nakonec neúspěšně.

Nová cyklostezka byla otevřena 12. května 2012 a je hojně využívána nejen cyklisty, ale také in-line bruslaři. Stezka celou dobu vede po rovince, takže je vhodná i pro méně zdatné cyklisty nebo pro rodiny s dětmi. Její výhodou je i příjemná délka a krásná příroda okolo cyklostezky.